Az okoseszközök használata a családban:
A digitális világ fejlődésével az okostelefonok, tabletek és számítógépek olyan szinten elterjedtek, hogy mára gyermekeink életének szerves részévé váltak. Számtalan lehetőséget rejt magában ez a gyors technológiai fejlődés, ugyanakkor kihívást is jelenthet a gyermekek megfelelő fejlődésének támogatása szempontjából.
A mai gyermekek többségénél a digitális eszközök használata egészen fiatal korban elkezdődik. Ennek pozitív vagy negatív hatásaival kapcsolatban pedig a szülőkben számos kérdés fogalmazódhat meg. Az eszközhasználat módja, a képernyőidő mennyisége, az online térben tapasztalt hatások és interakciók mind olyan tényezők, amik befolyásolhatják a gyermekek fizikai, mentális és szociális fejlődését. A felmerülő kérdésekre és aggodalmakra viszont sokszor a szülők nehezen találják a megfelelő válaszokat, hiszen az ő gyermekkorukban még nem találkoztak ezzel a problémával, nincs tapasztalatuk azzal kapcsolatban, hogy miként kell kezelni az okos eszközöket a családban. Ezért is fontos, hogy megértsük a digitális média hatásait és megtaláljuk azt az utat, ami segít kialakítani egy egyészséges egyensúlyt az online és offline világ között.
Pozitív hatások:
- Oktatási lehetőségek, információszerzés: A digitális eszközök segítségével a gyermekek könnyen hozzáférhetnek hatalmas mennyiségű információhoz, interaktív oktatási tartalmakhoz és online tananyagokhoz, amik segítik a tanulást és a világ megismerését.
- Készségfejlesztés: A digitális játékok és alkalmazások fejleszthetik a problémamegoldó képességet, a logikai gondolkodást és a kreativitást. A programozás, információ keresése és feldolgozása, illetve a digitális tervezés elsajátítása értékes készségeket nyújthat a jövőre nézve.
- Kommunikáció: A digitális média lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy kapcsolatban maradjanak barátaikkal és családtagjaikkal, akár távolról is. Az online közösségekben való részvétel segíthet a gyerekeknek új barátokat szerezni és a közösséghez tartozás érzését megélni.
- Kreativitás fejlesztése: A digitális eszközök kreatív önkifejezésre ösztönözhetik a gyermekeket. Kép-, videó- vagy zeneszerkesztő alkalmazásokkal, a gyerekek új módokon gyakorolhatják az alkotás örömét.
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek a pozitív hatások csak akkor érvényesülnek, ha a digitális eszközöket mértékkel és tudatosan használják a gyermekek. A szülői felügyelet és támogatás elengedhetetlen ehhez.
Negatív hatások:
- Képernyőidő: A túlzott képernyőidő negatív hatással lehet a gyermekek alvására, koncentrációjára és fizikai aktivitására. A digitális eszközök által kibocsátott kék fény szűrése és szemkímélő módok használata minimálisan csökkentheti ennek hatását, viszont a legfontosabb a képernyő előtt töltött idő szabályozása.
- Szociális készségek: A digitális média túlzott használata elszigeteltséghez és a személyes interakciók hiányához vezethet, ami hátrányosan befolyásolja a szociális készségek fejlődését. Az online felületeken történő kommunikáció túlzott használata eltorzíthatja a természetes párbeszédekről kialakított képét.
- Függőség: A digitális eszközök túlzott használata függőséget okozhat, ami negatívan befolyásolja a gyermekek mindennapi életét. Sok gyermek egy másik világba való menekülésként használja az online világot, vagy azért alakul ki náluk függőség, mert a közösségi média és számítógépes játékok folyamatos ingergazdag környezete hamis jutalmazás érzetet alakít ki bennük.
- Fizikai és mentális egészségügyi problémák: A mozgásszegény életmód és a rossz testtartás egészségügyi problémákhoz vezethet. A közösségi média állandó használata, és az ott látott irreális elvárások, negatívan befolyásolhatják a gyermekek mentális egészségét, és testképét. A cyberbullying veszélye is lényegesen megnő a túlzott közösségi média használat által.
- Koncentrációzavarok: A sok impulzus, és a folyamatosan változó tartalmak, komoly koncentrációzavarokat okozhatnak. Gyakori hogy a gyermekek a gyorsabb bevonódás és ingergazdagság miatt inkább választják a digitális eszközöket, mint a lassabb és pihentetőbb offline szabadidős tevékenységeket (olvasás, szabadtéri játékok, képzőművészetek).
Mit tehetünk?
- Legfontosabb a szülői felügyelet és a képernyőidő korlátozása. Kapcsolódjunk be az eszközhasználatba, legyünk nyitottak az általuk érdekesnek tartott tartalmak, játékok megismerése felé. Ismerjük meg, hogy gyermekünk mivel találkozik a digitális térben.
- Ösztönözzük a gyermekeket a személyes interakciókra és a szabadban való játékra. Próbáljunk meg közös tevékenységeket szervezni a gyerekekkel, amik nem a digitális eszközök használatán vagy képernyők előtt töltött időn alapulnak.
- Beszélgessünk a gyermekekkel az online biztonságról és a felelős digitális média használatról. Illetve erősítsük meg bennük, ha bármi olyat tapasztalnak, ami félelmet vagy aggodalmat ébreszt bennük, akkor forduljanak hozzánk.
- Keressünk olyan digitális tartalmakat, amelyek oktató jellegűek és fejlesztik a gyermekek készségeit.
- Legyünk mi magunk is jó példák a digitális eszközök használatában. A gyermekek számára a szüleik az elsődleges minta.
A digitális média számos lehetőséget kínál, de fontos, hogy tudatosan használjuk, és megvédjük gyermekeinket a negatív hatásaitól.
Források:
Gyarmathy, É. (2018). A digitális nemzedék csapdái: Hogyan neveljük gyermekeinket az online világban? Budapest: Kulcslyuk Kiadó.
Koltay, A. (2016). A digitális generáció: Gyermekek és a médiahasználat. Budapest: Akadémiai Kiadó.
A cikket írta:
Traxler Dóra, Pszichológus
A Pszichomegálló Tanácsadó és Terápiás Központ szakembere