Az okoseszközök mára a családok mindennapjainak természetes részeivé váltak, de hatásuk sokszor ellentmondásos. Egyrészt rengeteg lehetőséget kínálnak a tanulásra és a szórakozásra, másrészt új kihívások elé állítják a szülőket és a gyermekeket. A digitális világ előnyei és kockázatai szorosan összefonódnak, így nem könnyű megtalálni a helyes egyensúlyt. A gyerekek fejlődésére gyakorolt hatások – legyen szó fizikai, mentális vagy szociális területről – nagymértékben függnek attól, hogyan és mennyit használják ezeket az eszközöket. Mivel a szülők saját gyermekkorukban még nem szembesültek hasonló helyzettel, gyakran bizonytalanok a megfelelő szabályok kialakításában. Cikkünk abban segít, hogy jobban megértsük a digitális média hatásait, és irányt mutasson egy egészséges családi digitális kultúra megteremtéséhez.

Miért nyomogatja folyton a telefonján? – Az okoseszközök és a fiatalok:

Az elmúlt években az okoseszköz – legyen az telefon, tablet vagy számítógép – szinte minden család otthonába beköltözött. A gyerekek számára ezek az eszközök nemcsak a szórakozás forrását jelentik, hanem a tanulás, a kapcsolattartás és a világ felfedezésének kapuját is. Míg sok szülő saját gyermekkorát még a kinti játék, a biciklizés és a személyes találkozások határozták meg, a mai fiatalok életében az online tér és az okoseszköz használata szinte elválaszthatatlan része a mindennapoknak. Nem véletlen, hogy a kicsik hamar vonzódni kezdenek hozzájuk – hiszen színes-szagos, változatos, azonnali élményt nyújtanak, és könnyen lekötik a figyelmet, ráadásul a világról való tudásuk nagy részét is online gyűjtik be.

Miért ilyen vonzó a gyerekek számára az okoseszköz?

A gyermekek agya folyamatosan keresi az új élményeket és ingereket. Megfigyelhető, hogy ún. agyi plaszticitás a gyermekkorban a legintenzívebb. Az agy bámulatos módon képes az ingerek alapján alkalmazkodni és változni. A fejlődés során ez a folyamat kifejezetten fontos a gyerekeknél, mivel ez az alapja minden tanuláshoz, emlékezethez és idegrendszeri alkalmazkodáshoz köthető folyamatnak. Az okoseszköz erre rezonál intenzíven: egyetlen gombnyomással mesék, játékok, zenék, videók és barátok válnak elérhetővé. A színes képi világ, a gyors visszajelzések (például amikor a játékban pontot kapnak), és a könnyű használat mind hozzájárulnak ahhoz, hogy hamar rákapjanak az ízére. Nem szabad elfelejteni, hogy a gyerekek természetüknél fogva kíváncsiak, és ezek az eszközök pont ezt a kíváncsiságot szolgálják ki a lehető leggyorsabb módon.

Az okoseszköz nem csak egyéni élményt ad. Sok gyermek számára a kapcsolódás egyik fő formája is lett: barátokkal chatelnek, közös játékokat játszanak, sőt, gyakran még az iskolai feladatok egy része is online történik. Így az eszköz nemcsak szórakozás, hanem közösségi élmény is, ahol megoszthatják élményeiket, tartozhatnak valahová, és visszajelzést kaphatnak másoktól.

Miért alakulhat ki könnyen telefonfüggőség?

Az okoseszköz használat egyik árnyoldala, hogy nagyon könnyen szokássá, majd függőséggé válhat. A játékok és alkalmazások sokszor úgy vannak kialakítva, hogy újra és újra visszacsábítsák a felhasználót. A gyerekek pedig még nem rendelkeznek azzal az önkontrollal, ami a felnőtteknél idővel ideális esetben kialakul. Ezért sokkal hamarabb hajlamosak „belefeledkezni” a képernyő előtt töltött időbe, és nehezebben is tudják abbahagyni. Gondoljunk csak az „5 perces Tiktok görgetésekre”, ahol egy percen belül akár több mint 30 videót is elénk dobhat az algoritmus. 30 különböző színes-szagos ingercsomag, ami folyamatosan stimulálja az idegrendszert.

A kutatások szerint a túl sok képernyőidő hatással lehet a gyermekek alvására, koncentrációjára, mozgására és akár a társas kapcsolataira is. Ha egy gyerek túl sok időt tölt az online térben, kevesebb ideje marad a szabad játékra, a mozgásra, a kreatív tevékenységekre és a valódi, személyes kapcsolatok építésére. Ez hosszú távon akár a szociális készségek fejlődését is lassíthatja. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy az okoseszköz nem csak negatív hatásokat rejt magában: rengeteg oktatási, készségfejlesztő alkalmazás, interaktív mese vagy kreatív tartalom létezik, amelyek kifejezetten támogathatják a gyerekek tanulását és fejlődését.

Továbbá friss kutatások azt is kimutatták, hogy a 13 éves kor előtt kapott okostelefonok rosszabb mentális egészségi állapothoz vezetnek a fiatal felnőttkorban, különösen a nők körében, beleértve az öngyilkossági gondolatokat, a valóságtól való elszakadást, a rosszabb érzelmi szabályozást és a csökkent önértékelést.

A pozitív oldalak

Habár tény, hogy a körültekintő használat elengedhetetlen, nem szabad elvitatni, hogy az okoseszköz-használatnak jó oldala is van. Ha felelősen használják, az okoseszközök segíthetnek abban, hogy a gyerekek könnyebben tanuljanak, fejlesszék a nyelvtudásukat, új ismereteket szerezzenek, vagy éppen kreatívan fejezzék ki magukat. Sok család számára az online kapcsolattartás távoli rokonokkal, barátokkal szintén értékes lehet. A közös filmnézés, játék vagy akár online mesék hallgatása szintén közös családi élményt teremthet.

Mit tehetünk szülőként?

A legfontosabb, hogy ne démonizáljuk az okoseszközöket, hanem megtanuljunk egészséges kereteket kialakítani. Ez például azt jelenti, hogy meghatározzuk a képernyőidő hosszát, közösen beszélgetünk arról, mit csinál a gyermek az online térben, és bevonjuk a szülői jelenlétet is: néha együtt játszunk, együtt nézünk mesét, vagy érdeklődünk az élményei iránt. Fontos, hogy a gyerekek ne érezzék tiltásnak, sokkal inkább iránymutatásnak a szabályokat.

Szülőként a saját példánk is hatalmas erővel bír: ha mi magunk is folyamatosan a telefonunkat nyomkodjuk, nehéz hitelesen szabályokat felállítani. Ha viszont tudatosan megéljük az offline pillanatokat – például közös játék, séta vagy családi beszélgetés közben – a gyerekeknek is természetesebbé válik, hogy nem csak az online világ létezik.

Összegzés

Az okoseszköz tehát nem ellenség, hanem egy olyan eszköz, amelyet meg kell tanulnunk jól használni. A kulcs a mértékletesség, az odafigyelés és a közös szabályok kialakítása. Így a digitális világ nem elvonja a gyerekeket a valóságtól, hanem kiegészíti azt, és segíthet abban, hogy fejlődésük kiegyensúlyozott, egészséges és boldog legyen.

A mai gyermekek többségénél a digitális eszközök használata egészen fiatal korban elkezdődik. Ennek pozitív vagy negatív hatásaival kapcsolatban pedig a szülőkben számos kérdés fogalmazódhat meg. Az eszközhasználat módja, a képernyőidő mennyisége, az online térben tapasztalt hatások és interakciók mind olyan tényezők, amik befolyásolhatják a gyermekek fizikai, mentális és szociális fejlődését. A felmerülő kérdésekre és aggodalmakra viszont sokszor a szülők nehezen találják a megfelelő válaszokat, hiszen az ő gyermekkorukban még nem találkoztak ezzel a problémával, nincs tapasztalatuk azzal kapcsolatban, hogy miként kell kezelni az okos eszközöket a családban. Ezért is fontos, hogy megértsük a digitális média hatásait és megtaláljuk azt az utat, ami segít kialakítani egy egyészséges egyensúlyt az online és offline világ között.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek a pozitív hatások csak akkor érvényesülnek, ha a digitális eszközöket mértékkel és tudatosan használják a gyermekek. A szülői felügyelet és támogatás elengedhetetlen ehhez.

A digitális média számos lehetőséget kínál, de fontos, hogy tudatosan használjuk, és megvédjük gyermekeinket a negatív hatásaitól.

Források:

Gyarmathy, É. (2018). A digitális nemzedék csapdái: Hogyan neveljük gyermekeinket az online világban? Budapest: Kulcslyuk Kiadó.

Koltay, A. (2016). A digitális generáció: Gyermekek és a médiahasználat. Budapest: Akadémiai Kiadó.

A cikket írta:

Traxler Dóra, Pszichológus

A Pszichomegálló Tanácsadó és Terápiás Központ szakembere